Om oss

Om Zareus

Zareus-konseptet begynte som en liten idé i 2012, der trykk, foto og grafiske tjenester var den originale idéen. Allerede året etter tok webdesign over hovedfokuset, mens foto forsvant ut. I 2018 gjorde vi om til aksjeselskap og satset fullt på konseptet. I 2020 åpnet vi for første gang dørene til "Zareus Office" der kontorrekvisita og papirvarer ble en del av bildet. Både i 2021 og 2023 utvidet butikken til større areal.


Zareus samler det bedriften din trenger, på ett sted. Vi skal gjøre hverdagen enklere for kundene våre, vi skal skape gode kundeopplevelser - og vi skal være litt bedre i morgen enn vi var i går. Og ikke minst, så skal vi være verdens beste arbeidsplass - for folk som trives på jobb, er de beste til å ivareta kundene våre. "Dreamteam" kaller vi det.


På disse sidene inviterer vi deg til å bli kjent med menneskene og verdiene bak konseptet vårt - og er du ekstra nysgjerrig finner du tidslinjen vår nederst på siden.

#dreamteam

Hos oss møter du en ung, men profesjonelt engasjert gjeng.

Felles er at vi alle spiller på lag i søken etter de beste løsningene - og at vi alltid setter deg som kunde i fokus.

Bli bedre kjent med oss, og finn kontaktinformasjon her:

Madeleine Edvardsen

Daglig leder
mhe@zareus.no / 45 09 50 90

Madeleine begynte hos oss i 2022, den gangen i vår nå nedlagte avdeling på Gran. I 2024 tok hun på seg rollen som daglig leder. Hun har full kontroll på butikken og har sin faste kontorplass midt i den etter eget ønske.

Madeleine har lang erfaring fra kontor og varehandel, samt utdannelse innen design. Hun er blid og utadvent, løsningorientert og effektiv, og ikke minst er hun en mester på å få ting gjort. Utenfor arbeidstid er Madeleine småbarnsmor, med et bankende hjerte for lokalsamfunnet - der hun engasjerer seg aktivt som frivillig. 

Torbjørn Z. Bergen

Sirkusdirektør (IT-konsulent og rådgiver)
tzb@zareus.no / 48 33 33 00

Torbjørn etablerte bedriften i 2012 og har vært primusmotor siden, frem til Madeleine tok over som daglig leder i 2024. Da fikk han endelig mer tid utenfor kontoret. Han elsker å se nye løsninger, og brenner for gode kundeopplevelser. I tillegg til erfaringene fra Zareus har han arbeidet i flere andre butikker og servicekonsept, blant annet 3 år som bilselger. Han har også tatt flere kurs innen markedsføring, webdesign og bedriftsledelse.

Når han ikke er på jobb, er han å finne i hage eller drivhus, på reise eller hyttetur, alltid med hunden Kia i nærheten - og alltid ti minutter bak skjema.

Lise Koller

Medarbeider

kontakt@zareus.no / 61 31 10 00

Lise begynte hos oss sommeren 2023 og jobber fortrinnsvis med å hjelpe kundene i butikken. I tillegg bidrar hun aktivt på bedriftens sosiale medier. Ved siden av jobben hos oss studerer hun medier og kommunikasjon, noe som gir henne verdifull og oppdatert erfaring på viktige områder der "den eldre garde" hos oss har en tendens til å bli noe utdatert. Vi er kjempeglad for å ha Lise med på laget!

Oda M. W. Øiom

Medarbeider 

Oda har jobbet hos oss en god stund, og har vist seg kapabel til enhver oppgave. Hun bistår ikke bare oss med egen markedsføring, hun har også flere ganger vært ønsket av kundene våre som rådgiver. Nå går hun på skole på vestlandet - men benytter muligheten til å komme innom og arbeide i skolens ferier i skoleåret 23/24, til stor glede for resten av gjengen - og for kundene. Vi teller dager mellom feriene og gleder oss til hun er tilbake på Jevnaker i mai!

Anders B. Lien

Co-pilot

Anders kom inn som et friskt pust i bedriften i 2017, og kjenner hver eneste krik og krok av virksomheten. Han er verdens mest positive, og finner kreative løsninger på komplekse utfordringer. Han har spesialisert seg på webdesign, og fungerer som en kombinasjon av tekniker og webdesigner - i tillegg til å være Torbjørns høyre hånd (og bedre halvdel). Selv om han ikke er mye tilstede i butikken er han svært aktiv i kulissene. På fritiden er han på jakt, slapper av ved hagedammen, eller er på reise for sin andre jobb i Nexans Norway - til stor frustrasjon for resten av oss.

Ny kollega på vei

Webdesigner - praktikant

Vi jobber med ansettelse av en ny webdesigner, og har spart denne ruten til han/henne..

Følg med :-)

Hvorfor "Zareus"?


Det vil jeg fortelle deg om!

I 2012 etablerte jeg det som i dag er Zareus AS, den gangen som "Sentrum Studio". Mitt første møte med gründerverden. Og fy for en flott tid det var - selv om jeg ikke forstod hvilken vei det skulle dra meg ut på.


I 2015 tok jeg etternavnet Zareus, inspirert av min unikt flotte mor - som nettopp hadde gjort det samme.

Zareus er barndomsnavnet til min fantastiske mormor, Mille. Eller "gommo", som jeg kalte henne. Når hun giftet seg og tok navnet Bergen ble det kun hennes bror, min grandonkel Jørgen S. W. Zareus som bar navnet. Av mange søsken var det nemlig kun gommo og Jørgen som kom tilbake til Norge. Opprinnelig kommer Sareussen-familien fra øya Rogla , rett utenfor Harstad. På tidlig 1900-tall, dro store deler av familien til USA. Og "Sarreussen" ble "Zareus". Det tok Jørgen med seg tilbake til Norge.

Jørgen var skipsmegler av yrke, noe som tok han verden rundt. Han var pertentlig uten å være firkantet, og han gav seg ikke før han fikk til det han ville. Jørgen var snill og ærlig - men var heller ikke redd for å snakke direkte. I Myrvollveien var døren alltid åpen for venner og familie fra nær og fjern, gjestfriheten var en selvfølge for Jørgen. Han engasjerte seg i det meste, og gikk aldri glipp av en god samtale. Han likte å utgjøre en forskjell for menneskene rundt seg, og satte spor der han gikk. Ja, han var ren inspirasjon. Selv om han utvilstomt var langt mer pertentlig og dannet enn hva jeg er.


Jørgen sine egne veier fra før han var ferdig på skolen. En karakter som likte å sette sitt preg på verden. På sin egen måte.

Jørgen gjorde det med et smil - frem til han gikk bort i 2009. Han dro herfra med beina på bakken, i eplehagen utenfor sitt eget hus på Høvik, med bruksnavn "Rogla" i byråkratiet. Han ble 86 år gammel.


Jørgen ønsket at navnet skulle leve videre, selv om han var den eneste som bar det når han gikk bort. Vi har valgt navnet Zareus AS med inspirasjon fra Jørgen, og vi er stolte av å bringe det gamle familienavnet videre - i en bedrift inspirert av hans vesen, kvaliteter og verdier. Med min egen personlige vri, som jeg tror onkel Jørgen hadde likt.

Vår historie


Sensommeren 2012 trengte jeg en pause fra videregående, og ved en tilfeldighet fikk jeg muligheten til å etablere min drøm om eget fotostudio på Torvet på Notodden, i de gamle og tradisjonsrike lokalene til Teledølen Trykkeri. Bedriften tilbydde fotoutskrifter, profilartikler og naturligvis en stor rekke trykkeritjenester. Lokalavisen omtalte meg som byens yngste kremmer.


Jeg ønsket meg en nettside, men markedet var enten utenfor kvaliteten jeg ønsket meg eller budsjettet jeg hadde, så jeg bestemte meg for å finne ut av hvordan jeg skulle lage min egen. Som sagt så gjort, og bare dager senere ble jeg spurt av en av bedriftene lenger ned i gata om jeg kunne ordne det samme til de - samtidig som vi solgte fotoutskrifter online i store kvanta. Nettsider var åpenbart noe jeg måtte satse videre på.


Jeg hadde aldri drømt om hvor ønsket, spennende og viktig dette produktet var, og forstod fort at dette ville bli veien videre. Som en av landets første lanserte jeg "nettsider på abonnement", inspirert av suksessen til Sector Alarm. Kort tid etter tar webdesign all ledig tid, og bedriften flytter ut av Torvet og inn i de kontorlokalene vi har tilgjengelig. Samtidig endrer bedriften navn til ResponsDirect, og uten fast åpningstid får jeg muligheten til å studere og jobbe deltid ved siden av.


Frem til høsten 2015 går alt på høygir - men nå trenger jeg en forandring. Jeg følger guttedrømmen og får jobb som bilselger hos Notodden Bil. Her bygger jeg nettverk, lærer gode triks fra verdens beste mentorer, og får delta på mange spennende kurs, mens bedriften blomster fra sokkelleiligheten i huset mitt, som nå brukes som hjemmekontor.


Tidlig i 2017 møter jeg Anders, og brikkene faller på plass. Bare måneder senere kjøper vi hus på Jevnaker, og blir enige om å satse på å utvikle bedriften videre. Anders benytter hvert ledige sekund på å bli skikkelig god på webdesign, og bedriften blir min fulltidsjobb fra årsskiftet 17-18. Etter en kort periode med hjemmekontor flytter bedriften inn i lokaler på Hønefoss, og dobler kundemassen på kort tid.

I 2020 flytter vi bedriften til Jevnaker sentrum, og blir godt tatt i mot av lokalsamfunnet. Bare måneder senere blir jeg valgt til leder av den lokale næringsforeningen, og bedriften vokser seg lynraskt ut av de to kontorene vi leier i et kontorfelleskap i Storgata - der vi også har satset på et lite utvalg kontorrekvisita. Ved en tilfeldighet får vi muligheten til å utvide, og hopper på.


Februar 2021 åpner vi dørene til vårt eget lokale, på en av Jevnakers mest sentrale plasseringer, og utvider den lille butikken vår, satser på enda flere felt, ansetter 2 nye medarbeidere, og knytter oss tett til 2 eksterne. Utvidelsen gjøres via etableringen av enda et aksjeselskap.

Når vi er på plass er vi kommunens eneste fullservice reklamebyrå, den eneste kontorrekvisita-butikken, og et verdifullt tilskudd til lokalt næringsliv. 
I mai endrer vi navn til Zareus - og er klar for det neste. Resten av historien vil fremtiden bringe.

Vår historie


En sensommerdag i Notodden sentrum for en liten evighet siden starter det som i dag er Zareus AS.

En 16-årings drøm å skape noe helt eget ble drømmen som speiler dagens virksomhet.

For deg som er ekstra interessert i hvordan vi har utviklet oss, finner du hele historien vår her:

 2012

Høsten 2012 åpner dørene til Sentrum Studio i Notodden sentrum, og lokalavisen lager artikkel om byens yngste næringsdrivende.

Det blir starten på det som i dag er Zareus.

  • Les mer

    Jeg hadde alltid drømt å skape noe for meg selv, og denne høsten kom muligheten til meg. 

    I de gamle lokalene til nedlagte Teledølen Trykkeri, på Torvet 2 i Notodden sentrum åpner vi dørene den 15. oktober etter en måned med oppussing og forberedelser.

    Bedriften skal tilby fototjenester, trykksaker og profileringsartikler. 

    Bedriften trengte en nettside, og markedet for slikt var langt utenfor enten ønsket kvalitet eller tilgjengelig budsjett. Så jeg endte opp med å bruke noen kvelder på å lage min egen. Bare dager senere blir jeg oppsøkt av en annen bedrift et par hundre meter unna som likte siden vår så godt at de ønsket å få på plass en lignende. Derfra begynte ballen å rulle.

2013-2015

Webdesign tar stadig større fokus, og Sentrum Studio endrer navn til ResponsDirect. Vi bygger oss en solid kundegruppe på kort tid.

  • Les mer

    Allerede i 2013 ble webdesign et av våre største fokusområder, og kort tid etter bestemmer vi oss for å kun fokusere på webdesign fremover. Inspirert av abonnementsmodellen på boligalarmer, lanserer vi som landets første "websider på abonnement" og konseptet blir godt tatt i mot i det lokale markedet. 

    Sentrum Studio omdøpes til ResponsDirect, og drives etterhvert som et rent nettbasert konsept fra hjemmekontor og bakrommet på Telemarkens Bokhandel.

2015-2017

Høsten 2015 starter et nytt kapittel for meg, og bedriften flyttes inn i sokkelleiligheten i huset mitt der den skal få vokse forsiktig videre, mens jeg starter som selger hos Notodden Bil.

  • Les mer

    Høsten 2015 tok jeg jobb som bilselger.

    Med et husprosjekt som ble dyrere enn jeg først antok, bestemte jeg meg for å gjøre noe helt nytt.

    Jeg fikk fast jobb som nybilselger og bruktbilansvarlig på Notodden Bil. De neste årene bygde jeg verdifull erfaring med forskjellige kunder og gode mentorer, og jeg får delta på en rekke spennende kurs i regi av importør Bertel O. Steen. ResponsDirect blomstret på nytt fra sokkelleiligheten i huset mitt, og jeg jobbet plutselig dobbelt igjen. På hytta fant jeg pusterommet jeg trengte for å ha fokuset på plass i en hektisk hverdag.


2017-2019

Sommeren 2017 flytter jeg til Jevnaker, og fra årsskiftet 2017-18 blir ResponsDirect fulltidsjobb, med samboer og co-pilot Anders på laget.

  • Les mer

    Tidlig i 2017 møter jeg Anders. Verden forandrer seg, og brikkene faller på plass. Bare noen måneder etter kjøper vi hus sammen på Jevnaker, og vi bestemmer oss for å bygge videre på grunnlaget ResponsDirect har opparbeidet seg gjennom 5 år. 

    Anders er enormt engasjert, og går inn med 50% på eiersiden samtidig som han benytter hvert ledige minutt til å bli skikkelig god på webdesign, ved siden av turnusjobb i Nexans.


    I januar 2018 blir ResponsDirect gjort om til aksjeselskap.

    Vi bygger bedriften inn i det nye huset vårt - og gjør om underetasjen til et nytt og moderne kontorlokale. Likevel går det bare 8 måneder før bedriften flytter inn i større lokaler på Hønefoss. Vi opplever at vi treffer godt på det lokale markedet, arbeider med nye prosjekter hver eneste måned, og ansetter vår første medarbeider.

    Vi fokuserer utelukkende på nettsider, og dobler kundemassen på kort tid. 

2020

Bedriften flytter inn i Aschimgården på Jevnaker, og blir svært godt tatt i mot av lokalsamfunnet. Kort tid etter trenger vi større plass.

  • Les mer

    Tidlig sommer 2020 flytter bedriften til Jevnaker.

    Vi får muligheten til å leie 2 kontorer med felles møterom og kjøkken i den helt nye Aschimgården i Storgata. Vi blir godt tatt i mot av lokalsamfunnet, og utvider igjen virksomheten med noen få profilartikler, trykksaker og et par hyller med kontorrekvisita for salg. Kort tid senere er plassen for liten, prosjektene mange -  og næringsforeningen har valgt meg til ny leder. Vi knytter nye forbindelser, og utviklingen går langt raskere enn vi har drømt om. Når en av kundene våre rett før jul forteller om at det blir ledig på en perfekt plassering - så ender vi altså med å flytte, enda en gang. 

2021

ResponsDirect åpner dørene til et nytt stort lokale vi kan vokse videre i, og butikkdriften skilles ut i det nye selskapet "Office Retail". ResponsDirect bytter samtidig navn til Zareus.

  • Les mer

    I starten av februar 2021 åpner vi dørene i Storgata 5, vis a vis Sparebank1.

    Bedriften etablerer en underavdeling som skal arbeide med trykkeritjenester, profilering og varesalg. 

    I de nye lokalene får vi plass til over 1000 forskjellige artikler innen papirvarer og kontorrekvisita, sammen med våre kontorer og vår ekspedisjon. Lokalene gir rom for økt satsning og nye arbeidsplasser, og kort tid etter teller vi 4 ansatte.

    Vi satser først og fremst på å nå de små og mellomstore bedriftene, og priser oss slik at vi blir et konkurransedyktig alternativ for både privatkunder og det lokale næringslivet. Det er en ny epoke, og vi føler det er på tide med en ny profil. 10. mai bytter vi navn til Zareus.

2022

Zareus har en tydelig posisjon i lokalmiljøet, og leverer tjenester til både privatkunder og bedrifter i alle størrelser, både lokalt og på nett.
Vi tar satsningen et hakk videre, og åpner ny filial på Gran. Det skulle vi kanskje latt være med, men om ikke annet så lærte vi mye...

  • Les mer

    Fra et lite konsept, startet som et lite prosjekt av en usedvanlig ung kremmertype, har Zareus blitt et veletablert konsept med lang tradisjon for å kombinere det beste fra fortid og fremtid. Etterspørselen etter våre tjenester er større enn vi klarer å håndtere så raskt vi ønsker, og derfor ansetter vi  nye, kloke hoder med variert erfaring. 


    Høsten 2022 åpner vi dørene til ny avdeling på Gran, og satser på å nå hele Hadeland. Anita Berntsen, kjent fra blant annet bokhandelen på Jevnaker og Roa, ansettes til å lede den nye avdelingen, i et tradisjonsrikt lokale i Gran sentrum.

2023

Vi flytter fokuset tilbake til Jevnaker, der plassen atter en gang har blitt for liten. Men, nå blir nabolokalet, vegg i vegg, ledig. Og med det blir butikken vår plutselig 3 ganger så stor, uten at vi trenger å flytte på oss igjen. Nå samler vi all kompetanse på ett sted, og jobber videre for å bli hele regionens foretrukne leverandør.

  • Les mer

    Markedet på Gran var tøffere enn vi trodde, og vi følte at vi rett og slett ikke fikk sjansen til å vise oss frem. Derfor velger vi å lukke dørene i Johnet-bygget den 10. februar, rundt to uker etter at vi overtok en større del av Storgata 5 på Jevnaker. En av to ansatte blir med på lasset og fortsetter her. Den 20. mars åpner vi dørene til det nye lokalet, og trafikken øker mer enn forventet, dobbelt utvalg gav dobbelt salg.  Du vet, borte bra - men hjemme best.

2024

Vi jobber videre med å spisse utvalg og marked, og tar grep for å sikre vekst selv i utfordrende tider. I mars overtar Madeleine roret, slik at Torbjørn kan fokusere mindre på administrasjon, og mer på kunder og utvikling.

  • Les mer

    Året starter godt, og vi klarer oss bedre enn forventet - tross tunge tider med mange utfordringer, slik resten av norskt næringsliv opplever.

    I mars tar Madeleine over roret som daglig leder. Torbjørn er nå klar for å fokusere mindre på daglig drift, og mer på utvikling og kunderelasjoner. Dette har alle gledet seg til, og vi ser fremover med sterk motivasjon til å fortsette å bli enda bedre.

Organisasjon

Zareus er delt i 2 selskap, der Zareus AS leverer våre digitale tjenester og rådgivning, mens

Zareus Office Retail AS står bak butikken vår.

Organisasjon

Zareus består av 3 aksjeselskap, der det ene er leverandør av webdesign og digitale tjenester og et til butikkdriften vår. Et inaktivt står igjen fra Gran.

Zareus AS er eid av Torbjørn Z. Bergen og Anders B. Lien. Disse eier også Zareus Office Retail AS, sammen med Charlotte Bérénos.

Faktura

Vi foretrekker å motta EHF-faktura til riktig organisasjonsnummer. Vil du sende faktura på e-post, ber vi om at du sender til...
Web / digital: faktura.web@zareus.no

Butikk Jevnaker: faktura.office@zareus.no

Org.nr

Web/digital: 920 253 563

Butikk Jevnaker: 926 439 952

Butikk Gran: 929 998 634 (Ikke i drift)

Personale

Zareus ansetter ikke folk; vi ansetter kloke hoder. Hos oss betyr ikke nødvendigvis hvilken bakgrunn du har noe for jobben du gjør i dag. Vi satser på mennesker vi tror kan bidra til å gjøre bedriften vår bedre, og fokuserer mer på fremtid enn fortid.

Lokaltilknytning

Zareus skal stå for lokal verdiskapning. Firmaene vårt er fullt og helt registrert på Jevnaker. Over 70% av vår utgående ordreverdi går til andre virksomheter i Norge. 

Økonomi

Vi er opptatt av ordnede forhold. Vi satser gjerne, men er opptatt av å være et godt og solid alternativ - og satser også deretter. Organisasjonsnumrene våre har god kredittverdighet. 

Politikk

Zareus AS er politisk nøytralt, selv om våre innehavere og medarbeidere naturlig nok har sine personlige politiske standpunkt. Vi markedsfører gjerne politiske parti, men kun som enkeltstående digitale prosjekt.

Zareus er medlem av Jevnaker Næringsdrivende.

Miljø

Vi benytter fornybar energi, generer så lite avfall som mulig, velger miljøbevisste samarbeidspartnere - og store deler av sortimentet vårt er FCS-sertifisert, svanemerket eller godkjent av "blå engel"-merket.

Vi transporterer varer i lokalmiljøet via miljøvennlig samkjøring, takket være vårt samarbeid med Taxi 03650 Jevnaker og ICN Transport, eller egen distribusjon med elbiler. På øvrige forsendelser benytter vi oss av PostNord som er sertifisert som klimanøytral.

Styre

Styresammensetningen består pr i dag av Torbjørn Bergen, Anders Lien, Charlotte Berenos og Stein Olsen. Styret ønsker at daglig leder Madeleine Edvardsen også trer inn i styret etter neste årsmøte.

Share by: